Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

Ostrava-město |  | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Nahlásit chybu


K tématu

Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě. Velmi to zvyšuje bezpečnost

18. dubna 2024 10:24 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Jedním z důležitých faktorů při snaze o přilákání pasažérů do městské hromadné dopravy je její bezpečnost. Ostravský dopravní podnik na to velmi dbá a proto byla všechna vozidla vybavena kamerovým systémem. Nejen že to působí preventivně na zloděje a výtržníky, ale pomáhá to také policistům při odhalování pachatelů trestných činů.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

18. dubna 2024 11:58 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Ostrava považuje rozvoj cyklodopravy za jednu z priorit. Zásadní je ale bezpečnost

22. dubna 2024 11:59 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Rozvoj cyklodopravy je jednou z priorit vedení města. S tím samozřejmě souvisí bezpečnost, protože cyklisté považují za nejdůležitější, aby je při jízdě neohrožovala auta. Město proto klade důraz na kvalitní cyklostezky a pomáhají také strážníci, kteří se v rámci různých projektů a akcí na cykodopravu zaměřují.


V Karviné zkrášlují další veřejná prostranství, proměnou projde několik míst ve městě

V Karviné zkrášlují další veřejná prostranství. Po náměstíčku u Permonu a velké proměny prostoru u obchodního domu v centru města přišlo na řadu náměstíčko Gagarina a také plocha poblíž ulice Nedbalova. V současné době se už také připravuje proměna prostranství U Skleníku v Karviné-Ráji.

Studenti bruntálské průmyslovky postavili nejnovější Tatrovku, bude sloužit při zimní údržbě v okrese Bruntál

Včera 12:23 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Propojení teorie s praxí je vysněným cílem moha středních i vysokých škol. Dokonale se to povedlo na bruntálské Střední průmyslové škole a obchodní akademii. Ve spolupráci s Tatrou Kopřivnice jako druzí v kraji zdejší studenti sestavili celou nejnovější Tatrovku.

V Porubě zahájili 5. ročník Sdílka. Letos u Floridy, kde je v plánu rekonstrukce celého prostoru

16. května 2024 21:02 | Ostrava-Poruba | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Poruba

V Porubě slavnostně zahájili už 5. ročník Sdílka. Tato netradiční Pop Up expozice Začala už v roce 2016 na středovém pásu Hl. třídy a od té doby probíhá co dva roky pokaždé na jiném místě obvodu.

V Karviné už potřetí ocenilo vedení města na zámku Fryštát osobnosti ve zdravotnictví

Vedení Karviné se rozhodlo udělit Pamětní list Rady města Karviné osobnostem ve zdravotnictví. Vybráni byli ti, kteří svou práci dělají zodpovědně, s velkým nasazením a mimořádným rozsahem odborných aktivit.

Novojičínští senioři vyslechli, jak se na sítích šíří informace. Teď jsou na řadě řetězové e-maily

Zorientovat se v nárůstu informací, které nás atakují prostřednictvím sociálních sítí. To je cíl přednášek, které se konají v novojičínské městské knihovně. Zacíleny jsou na seniory. Pomohly jim například rozklíčovat, jak se tyto informace šíří.


Děti plnily branné disciplíny, profesionální vojáci ukázali boj zblízka

Den vítězství si Novojičínští nepřipomněli jen pietními akty, ale také zážitkovou akcí. Ta nabídka stezku s brannými disciplínami, vystavena byla vojenská technika a nechyběla atraktivní ukázka Armády České republiky.

Policistům hlídkujícím u šampionátu se podařilo rychle najít děti ztracené v davu

Včera 14:37 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Relativně běžná služba policistů zapojených do bezpečnostního opatření v souvislosti s hokejovým šampionátem v Ostravě se ve čtvrtek kolem 19. hodiny změnila v urgentní pátrání po dvou malých dětech.

Mostek v Loučce musí zbourat, na řadě jsou demolice nebo opravy dalších

Lávka u ulice Za Potokem v Loučce, vedoucí přes Grasmanku, musela být demolována. Nahradí ji tu nová. Důvodem byl špatný technického stav, který se ovšem týká více mostních objektů na území města.

Kolekci historických vozidel obohatí tramvaj Tatra T3. Na její opravu věnuje Ostrava 5 milionů kč

16. května 2024 12:43 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostrava má po Praze největší sbírku historických vozidel městské hromadné dopravy. Většina z nich je ve perfektním stavu a stále jezdí. Nyní k ním přibude i tramvaj Tatra T3, která v Ostravě jezdila ještě před 30 roky.

Žáci ZŠ Komenského z Frýdlantu nad Ostravicí předvedli rodičům chemické a fyzikální pokusy

Odpoledne plné chemických a fyzikálních pokusů si připravili žáci ZŠ Komenského ve Frýdlantě nad Ostravicí. Své dovednosti předvedli rodičům, které do školy pozvali u příležitosti Dne rodiny.

Školáci navrhovali, co v Ostravě zlepšit. Diskutoval s nimi starosta centrálního obvodu

Školáci v centru Ostravy dostali otázku, co by ve svém městě zlepšili. Z námětů pak vzešla beseda se starostou centrálního obvodu, který se dětem snažil na jejich otázky osobně odpovědět. Zajímala je hlavně čistota, bezpečí nebo možnosti volnočasového vyžití.

Porubské mateřské školy patřily zápisům dětí. Jejich kapacita je dostatečná

16. května 2024 20:53 | Ostrava-Poruba | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Poruba

Porubské mateřské školy patřily zápisům dětí. Rodiče je mohli přihlásit do kterékoli školky v obvodu. Spádovou oblastí je totiž celá Poruba.

Mladí cyklisté z Ostravy se učili bezpečnému provozu a zasoutěžili si

16. května 2024 20:39 | Ostrava-Jih | Andrea Holeszová | Regionální zprávy POLAR

Se zásadami bezpečného chování v silničním provozu se každoročně seznamují žáci 3. až 5. tříd základních škol z Ostravy. Vyvrcholením dopravní výuky mladých cyklistů byla soutěž, která se konala na dopravním hřišti v Hrabůvce.

Nenechávejte v autech nic cenného. Zloděj během pár dní vykradl 16 vozidel v Ostravě

16. května 2024 11:43 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka

Dnes máme dobrou zprávu pro majitele vozidel. Ostravským policistům se podařilo zadržet zloděje, který během pár dní vykradl 16 aut. Zároveň je to ale pro řidiče výstraha, aby nenechávali v autech nic cenného, protože právě viditelné věci pachatele přilákaly.

ZŠ Bohumínská poprvé navštívili žáci z polského Těšína, školy navázaly přeshraniční spolupráci

Žáci i učitelé Základní školy Bohumínská ve Slezské Ostravě a Szkoły Podstawowej nr 1 z polského Těšína se poprvé sešli, aby navázali přeshraniční spolupráci. Polské hosty čekalo v Ostravě tradiční přivítání chlebem se solí, ale i prohlídka školy, nebo přátelský zápas v basketbalu.

Slezskoostravské Bazaly hostily trenérskou konferenci, přednášel i trenér španělského FC Sevilla

Na Bazalech proběhla další trenérská konference – ojedinělá akce určená jak trenérům, tak i fotbalovým nadšencům. Své zkušenosti zde letos předávali jak reprezentační trenéři, tak i šéftrenér mládeže FC Sevilla, José Ramón Collado.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost
Vydáno 17. dubna 2024 9:17, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000042611/cyklisticka-doprava-se-stava-v-ostrave-fenomenem-dulezite-ale-je-dbat-na-bezpecnost